KYC - Poznaj Swojego Klienta
Dowiedz się, dlaczego bieżące aktualizowanie dokumentów oraz danych jest tak ważne.
KYC (Know Your Customer - Poznaj Swojego Klienta)
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2023 poz. 1124 z późn. zm.), które dotyczą wszystkich banków, Bank Spółdzielczy w Tucholi jest zobowiązany do działania w celu zapobiegania przestępczości finansowej, w tym praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu, korupcji i zorganizowanej przestępczości. Aby spełnić te przepisy, stosujemy zasady "Poznaj swojego klienta" (KYC), co oznacza konieczność:
- posiadania aktualnych danych osobowych oraz dokumentów, by móc potwierdzić Twoją tożsamość,
- weryfikacji pochodzenia środków, które wpływają na Twoje konto, by wykluczyć ryzyko związane z działalnością przestępczą.
KYC z perspektywy banku
Standardy KYC służą zapobieganiu nieuczciwym operacjom finansowym oraz hamowaniu działań korupcyjnych, finansowania terroryzmu i prania brudnych pieniędzy. Ich wdrożenie jest niezbędne, aby banki nie były wykorzystywane do działań nielegalnych, co mogłoby zagrozić bezpieczeństwu finansowemu uczciwych klientów.
KYC z perspektywy klientów
Procedura KYC działa także na korzyść klientów! Dzięki niej możemy lepiej chronić naszych klientów przed ryzykiem związanym z nieuczciwymi kontrahentami oraz nieświadomym udziałem w działaniach przestępczych. Dodatkowo, minimalizujemy ryzyko utraty dobrej reputacji czy niezamierzonego uczestnictwa w procederach prania brudnych pieniędzy.
Co sprawdzamy w ramach procedury KYC
Bank Spółdzielczy w Tucholi weryfikuje m.in.:
- cel nawiązania relacji (korzystania z produktów bankowych),
- charakter i zakres działalności firmy (jeśli dotyczy),
- strukturę właścicielską przedsiębiorstwa,
- aktualność danych reprezentantów firmy,
- kontrahentów i zasadność nawiązanej relacji biznesowej,
- status podatkowy oraz rezydencję podatkową,
- źródło pochodzenia środków pieniężnych,
- aktualność dokumentów tożsamości.
Dlaczego prosimy o aktualizację dokumentów i/lub złożenie oświadczeń?
Obowiązek aktualizacji dokumentów tożsamości oraz dostarczenia oświadczeń o źródle pochodzenia środków nakładają na nas przepisy prawa, w tym Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Co zrobić, jeśli obejmie Cię procedura KYC?
Kontakt ze strony banku
O dokumenty oraz informacje, które pozwalają nam przestrzegać przepisów KYC, możemy poprosić zarówno przy otwieraniu konta, jak i w trakcie trwania naszej współpracy. Możemy się z Tobą skontaktować poprzez:
- list polecony,
- e-mail (jeśli został wskazany do kontaktu),
- telefon,
- rozmowę podczas wizyty w placówce banku.
Jakich dokumentów możesz potrzebować?
Poprosimy o dostarczenie aktualnego dokumentu tożsamości lub udokumentowanie pochodzenia Twoich środków finansowych. W razie potrzeby możemy wymagać obu tych informacji.
Dokumenty tożsamości to m.in.:
- dowód osobisty,
- paszport,
- dokument mObywatel (mDowód).
Dokumenty potwierdzające źródło pochodzenia środków to np.:
- PIT lub umowa o pracę,
- Księga Przychodów i Rozchodów, sprawozdanie finansowe,
- poświadczenie dziedziczenia lub sądowe potwierdzenie prawa do spadku,
- faktury,
- umowa kupna/sprzedaży.
W jaki sposób dostarczyć do nas dokumenty?
W zależności od sytuacji, dokumenty możesz dostarczyć do Banku Spółdzielczego w Tucholi:
- osobiście w placówce banku,
- listownie,
- mailowo.
Z góry dziękujemy za współpracę w zakresie aktualizacji danych - to krok niezbędny dla bezpieczeństwa Twoich finansów!
Nota prawna
Podstawą prawną naszych działań jest Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która dotyczy wszystkich banków oraz innych instytucji obowiązanych, takich jak: biura rachunkowe, firmy ubezpieczeniowe, pośrednicy ubezpieczeniowi, instytucje świadczące usługi płatnicze, fundusze inwestycyjne, operatorzy pocztowi i inne podmioty wymienione w ustawie.
Bank Spółdzielczy w Tucholi
ul. Świecka 15, 89-500 Tuchola
(52) 334 37 71,
(52) 334 22
89
Infolinia SGB (24/7)
800 888 888
Dla dzwoniących z zagranicy
61 647 28 46
Kod SWIFT/BIC: GBWCPLPP
© 2025 Bank Spółdzielczy w Tucholi