W związku z ogłoszoną przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii związanej z
zachorowania na koronawirusa SARS-Cov-2, oraz licznymi zapytaniami Klientów naszego Banku
w sprawie zawieszenia spłat kredytów na okres obowiązywania stanu epidemiologicznego, Bank
Spółdzielczy w Tucholi wprowadza szybką i bezpieczną procedurę zawieszania spłat rat
kapitałowych dla naszych Klientów.
Działania te w znaczny stopniu upraszczają i przyśpieszają proces rozpatrywania wniosków
o zawieszenie spłat zarówno dla Klientów indywidualnych jak i biznesowych. W trosce o dobro
Państwa przewidziana została możliwość składania i procedowania wniosku z Klientem poprzez
elektroniczne kanały informatyczne:
– poprzez przesłanie wypełnionego wniosku na e-mail: kredyty@bstuchola.pl i kontakt tel. 52 334-37-71,
– poprzez przesłanie wypełnionego wniosku przez bankowość elektroniczną eBankNet,
– poprzez przesłanie wypełnionego wniosku przez bankowość elektroniczną eCorpoNet.
Ma to na celu ograniczenie kontaktu fizycznego z Klientami i tym samym ograniczenie
możliwości rozprzestrzeniania się SARS-Cov-2.
Ustawowe zawieszenie wykonania umowy kredytu
Klient Indywidualny
Rozwiązanie zawieszenia wykonania umowy kredytu w ramach Ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. 2020 r. poz. 1086) – Tarcza antykryzysowa 4.0, jest skierowane do Klientów Indywidualnych, którzy po 13 marca 2020 r. utracili pracę lub inne główne źródło dochodu.
Zasady realizacji:
-
Warunek utraty źródła dochodu będzie spełniony w przypadku utraty pracy lub innego głównego źródła dochodu przez jednego z Kredytobiorców. Oświadczenie o utracie źródła dochodu składa Kredytobiorca, którego sytuacja dotyczy.
-
Zawieszenie wykonania umowy może zostać zrealizowane na pisemny wniosek Kredytobiorcy przy czym wniosek o zawieszenie wykonania umowy musi zostać podpisany przez wszystkich Kredytobiorców.
-
Wniosek o zawieszenie wykonania umowy musi zawierać oświadczenie kredytobiorcy o utracie źródła dochodu z klauzulą odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
-
Zawieszenie wykonania umowy dotyczy umów zawartych przed 13 marca 2020 r., dla których zakończenie okresu kredytowania przypada po upływie 6 miesięcy od tej daty, czyli po 13 września 2020 r .
-
Bank realizuje zawieszenie wykonania umowy kredytu z dniem doręczenia Bankowi prawidłowego (kompletny, podpisany) wniosku o zawieszenie wykonania umowy kredytu na okres wskazany przez Kredytobiorcę we wniosku, nie dłuższy niż 3 miesiące.
-
Bank realizuje sprawy zawarte we wniosku, które spełniają warunki ustawowe.
-
Maksymalny okres zawieszenia wykonania umowy wynosi 3 miesiące.
-
Za realizację wniosku Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji a skorzystanie z zawieszenia wykonania umowy nie wymaga podpisania aneksu do umowy.
-
W okresie zawieszenia wykonania umowy Bank nie nalicza opłat ani odsetek od udzielonego kredytu oraz nie pobiera płatności z tyt. rat kapitałowo-odsetkowych, z wyjątkiem opłat z tytułu ubezpieczeń powiązanych z zawieszaną umową kredytu.
-
Zawieszeniem wykonania umowy mogą zostać objęte:
-
umowy o kredyt konsumencki – kredyt gotówkowy, karta kredytowa, limit w rachunku płatniczym, albo
-
umowy o kredyt hipoteczny – kredyt mieszkaniowy, pożyczka hipoteczna, kredyt konsolidacyjny, pozostałe zabezpieczone hipotecznie albo
-
umowy o kredyt w rozumieniu art. 69 Prawo bankowe – jeżeli Kredytobiorcą jest konsument w rozumieniu art. 221 ustawy Kodeks cywilny.
Posiadając kilka kredytów tego samego rodzaju (w ramach grupy kredytów konsumenckich, mieszkaniowych lub innych), Bank może zrealizować wniosek o zawieszenie wykonania tylko jednej umowy w ramach wymienionych grup kredytów. Dla każdego kredytu należy wypełnić wniosek oddzielnie.
-
Okres zawieszenia wykonania umowy nie jest traktowany jako okres kredytowania. Okres spłaty kredytu oraz wszystkie terminy przewidziane w umowie ulegają przedłużeniu o okres zawieszenia wykonania umowy. Zawieszenie wykonania umowy jest rozumiane jako zawieszenie wykonania wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy kredytu/pożyczki zarówno po stronie Banku jak i Kredytobiorcy. Tym samym w okresie zawieszenia wykonania umowy Bank nie realizuje wobec Kredytobiorców, którzy złożyli wniosek następujących czynności i operacji, w szczególności:
-
wypłat transz kredytów,
-
brak możliwości korzystania z przyznanych limitów w ramach rachunku płatniczego oraz karty kredytowej,
-
wniosków Kredytobiorców o zmianę warunków umowy oraz nie podpisuje aneksów,
-
nie udziela Kredytobiorcom dodatkowego finansowania,
-
wszystkich pozostałych czynności wynikających bezpośrednio i pośrednio (na wniosek Kredytobiorcy) z umowy kredytowej, czynności dodatkowych, dyspozycji klientowskich
-
nie realizuje postanowień umownych przypadających na okres zawieszenia wykonania umowy.
Dodatkowo Bank informuje, że:
-
informację o zawieszeniu wykonania umowy kredytu Bank przekazuje do Biura Informacji Kredytowej S.A.,
-
zgodnie z Ustawą Prawo bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r. Kredytobiorca w czasie obowiązywania umowy kredytu jest zobowiązany przedstawić – na żądanie banku – informacje i dokumenty niezbędne do oceny jego sytuacji finansowej i gospodarczej oraz umożliwiające kontrolę wykorzystania i spłaty kredytu,
-
zgodnie z Ustawą Prawo bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r. w przypadku niedotrzymania przez Kredytobiorcę warunków udzielenia kredytu albo w przypadku utraty przez kredytobiorcę zdolności kredytowej bank może obniżyć kwotę przyznanego kredytu albo wypowiedzieć umowę kredytu,
-
Każdorazowo Bank ma prawo do oceny wiarygodności złożonego oświadczenia o utracie źródła dochodu.
Wniosek o zawieszenie wykonania umowy, którego integralną częścią jest oświadczenie o utracie źródła dochodu może być złożony:
-
w formie elektronicznej (skan lub zdjęcie uzupełnionego, kompletnego i podpisanego wniosku oraz oświadczenia) na adres kredyty@bstuchola.pl albo
-
osobiście w Oddziale Banku
Wniosek dla Klienta Indywidualnego:
Wniosek dot. ustawowych wakacji kredytowych Klient Indywidualny
1) e-mail :
Złóż wniosek o zawieszenie spłat Twojego kredytu w 5 prostych krokach :
-
Pobierz wniosek o zawieszenie spłaty ze strony Banku (zapisz plik .pdf na komputerze – formularz interaktywny)
-
Wypełnij wniosek i prześlij wypełniony wniosek (skan lub fotografia) na adres kredyty@bstuchola.pl
-
Poczekaj na kontakt pracownika Banku
-
Po poprawnym zweryfikowaniu Twojego wniosku otrzymasz drogą mailową lub telefonicznie decyzje
-
Zaakceptuj decyzję Banku o zawieszeniu spłat i korzystaj z zawieszenia spłat bez wychodzenia z domu
W razie jakichkolwiek pytań skontaktuj się z nami:
e-mail: kredyty@bstuchola.pl
tel. 52 334-37-71
2. Bankowość elektroniczna – eBankNet
-
Pobierz wniosek o zawieszenie spłaty ze strony Banku (zapisz plik .pdf na komputerze – formularz interaktywny)
-
Wypełnij wniosek i zapisz go
-
Po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej należy wybrać zakładkę ‘Kontakt’, a następnie z menu bocznego ‘Nowa wiadomość’.
Kliknięcie w polu ‘Kategoria wiadomości’ powoduje rozwinięcie listy z której należy wybrać ‘Wniosek o okresowe zawieszenie spłaty rat kredytu’.
-
W treści wiadomości proszę wpisać: „W załączeniu wniosek o przerwę w spłacie rat kredytu„ oraz dodać wcześniej uzupełniony plik .pdf za pomocą ‘Dodaj załączniki’.
-
Po wyborze przycisku ‘Wyślij’, system poprosi o autoryzację operacji.
-
Złożony wniosek widoczny jest w zakładce ‘Lista wiadomości’ – ‘Wniosek o okresowe zawieszenie spłaty rat kredytu’ . Po prawej stronie znajduje się data wysłania ostatniej wiadomości w wątku. Po kliknięciu w belkę, wyświetlona zostanie lista wiadomości wymienianych w ramach tego samego wątku.
-
Po rozpatrzeniu wniosku zostanie przygotowany dokument, który pojawi się w momencie logowania do systemu. Akceptacja warunków wymagała będzie użycia hasła jednorazowego
Podglądowa instrukcja złożenia wniosku dla Klienta
3. Bankowość elektroniczna – eCorpoNet
-
Pobierz wniosek o zawieszenie spłaty ze strony Banku (zapisz plik .pdf na komputerze – formularz interaktywny)
-
Wypełnij wniosek i zapisz go
-
Po zalogowaniu do aplikacji eCorpoNet należy wybrać Menu Profil, następnie Złóż wniosek.
-
Wyświetli się okno dialogowe, w którym należy wskazać lokalizację wcześniej wypełnionego wniosku pdf. Podczas przekazywania wniosku system poprosi o autoryzowanie dyspozycji np. hasłem sms lub inna formą podpisu.
-
Poprawność przesłania pliku zostanie potwierdzona komunikatem który należy zatwierdzić.